توليد نخستين فيلم مستند مشترك برزيل و ايران
 
تاريخ : يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۶:۱۸
به گزارش برنا به نقل از روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، در دومين برنامه «تصاويري از شرق» كه از روز هشتم خردادماه امسال در مركز فرهنگي سائوپائولو، برزيل برپا شده است‌، مديران مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در ملاقات با مقامات سينمايي برزيل، بر گسترش همكاري‌هاي سينمايي و توليد مشترك دو كشور تأكيد كردند.


«محمد آفريده» مدير عامل و «مسعود بخشي» مدير اموربين‌الملل اين «مركز» در مذاكره با مديران شبكه دولتي تلويزيون فرهنگي برزيل، معاون فرهنگي شهردار سائوپائولو و مسئولان انجمن فرهنگ عرب و مركز فرهنگي سائوپائولو،‌ ضمن تأكيد بر توافقات انجام شده مابين معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران و وزارت فرهنگ برزيل در سال گذشته، پيرامون برگزاري برنامه «تصاويري از شرق» به صورت فستيوال ساليانه و نيز توليد مشترك سينمايي مذاكره كردند.




طرفين در اين نشست توافق كردند تا نخستين فيلم مستند توليد مشترك دوكشور (با موضوع خاطرات و تأثيرات فرهنگي ايران بر مردمي كه از برزيل به كشور ما سفر كرده‌اند)، با عوامل ايراني و برزيلي و با حمايت اين «مركز» در سال جاري توليد شود.




دومين برنامه تصاويري‌ از شرق كه با نمايش 40 فيلم ايراني، سوري،‌ لبناني و فلسطيني در كشور برزيل آغاز‌شده، با استقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو شده ‌است.




در همين زمينه و در ميزگردي با عنوان «تصاوير معاصر از شرق امروز» كه در مركز فرهنگي «سائوپائولو» برپا شد، «الساندرو مليروژ» استاد دانشگاه لندن و سائوپائولو و نويسنده‌ برزيلي و «آرلين كلمشا» معاون مركز فرهنگي عرب و استاد تاريخ دانشگاه سائوپائولو به همراه مدعوين ايراني حاضر در برنامه، به سخنراني و تبادل نظر با تماشاگران پرداختند.




همچنين «محمد آفريده» در اين نشست، ضمن اشاره به تحولات سينماي ايران پس از انقلاب اسلامي، حضور نسل جوان سينماگر ايراني را موجب ظهور سبك و نگرش تازه‌اي در سينماي ايران دانست و عنوان كرد: سينماي پويا و متفاوت ايران، حرف‌هاي تازه‌اي براي گفتن دارد. ايران سرزمين شعر است و اشعار امروز ايران، توسط جوانان به زبان تصوير در مي‌آيد.




در اين نشست آرلين كلمشا، ضمن اشاره به شصتمين سالگرد اشغال فلسطين توسط رژيم صهيونيستي و عنوان «نكبت» گفت: نكبت كه به معناي «فاجعه» است، خاطره‌ دردناك كشتار و تبعيد فلسطيني‌ها از سال 1948 تاكنون است.




فيلم‌هاي اين بخش، با همكاري مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و فيلمسازان مستقل عرب از سراسر جهان انتخاب شده‌‌اند كه تصويرگر رنج، بي گناهي و مقاومت مردم فلسطين تا به امروز بوده و قضاوت درباره اين فاجعه را به تماشاگران واگذار مي‌كند.




يادآور مي شود، دومين برنامه «تصاويري‌ از شرق» با همكاري مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، انجمن فرهنگ عرب و معاونت فرهنگي شهرداري سائوپائولو، تا روز 13 خرداد ماه جاري در اين شهر برپا است.



























کد خبر: 2429
Share/Save/Bookmark