با معرفي برترين‌هاجشنواره‌ي كاريكاتورهاي بيوتكنولوژي ايران آغاز مي‌شود
 
تاريخ : شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۶ ساعت ۱۲:۱۱
دبير نخستين جشنواره‌ي ملي کاريکاتور "با موضوع درك عمومي از بيوتكنولوژي"، از پذيرش 30 اثر در سه سطح دانش‌آموزي، دانشجويي و تخصصي اين جشنواره خبر داد و گفت: اين آثار از امروز تا هفتم اسفندماه جاري در مركز فناوري اقبال پارك علم و فناوري يزد به‌نمايش گذاشته مي‌شود.

سيدمهدي كلانتر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در منطقه يزد، درباره‌ي اين جشنواره تصريح كرد: موضوع فناوري‌هاي نوين از قبيل فناوري اطلاعات، بيوتكنولوژي و نانو تكنولوژي يكي از موضوعات مورد توجه دولت‌ها در هزاره سوم است و جايگاه كشورها در ميزان دستيابي به اين فناوري‌ها تاثيرگذار است. از طرفي اين فناوري‌ها علاوه بر تاثيرات اقتصادي، سياسي و علمي بر كشورها، تاثير بسزايي در توليد ناخالص ملي آن‌ها خواهد داشت و در آينده به‌جاي منابع انساني كه هم‌اكنون جزو اصلي‌ترين منابع كشورهاي جهان سوم است، نقش اساسي را در اين باره ايفا خواهد كرد.

وي افزود: در ايران نيز از چندين سال پيش چه در برخي سازمان‌هاي دولتي و چه در بخش خصوصي، به اين موضوع توجه شده و هم‌ا‌كنون نيز فعاليت‌هايي در اين خصوص در حال انجام است.

رييس مرکز رشد بيوتکنولوژي و مهندسي پزشکي پارک علم و فناوري يزد گفت: مراكز رشد علم و فناوري كه به‌صورت تخصصي در زمينه‌هاي فناوري اطلاعات و بيوتكنولوژي فعاليت دارند با هدف بسترسازي مناسب براي متخصصين، شكل گرفته است تا اين افراد بتوانند زمينه‌ساز شكل‌گيري موسسات كوچك تا متوسط در زمينه اين فناوري‌ها باشند كه به تبع بايد محصولات مرتبط آن‌ها داراي كيفيت بالا و قابل رقابت در منطقه باشد.

كلانتر به‌طور خلاصه هدف از برگزاري اولين جشنواره ملي کاريکاتور با موضوع درک عمومي از بيوتکنولوژي (1st National Festival of Biotechnology Caricature)، را درك عمومي از بيوتكنولوژي، شناخت فوايد و اثرات آن در زندگي مدرن ذكر كرد و گفت: با رويكرد جديد در ارزيابي درك عمومي وارد موضوع شديم و به‌جاي فراخون ارسال مقالات كه عمدتا به‌صورت تحقيق تهيه و توليد مي‌شود و با عنايت به اين كه جشنواره طيف وسيعي از مخاطبان را دربر مي‌گرفت، از كاريكاتور به‌عنوان محور جشنواره استفاده شد تا بتوانيم نقش موثرتري را هم بر شركت‌كننده و هم بيننده داشته باشيم.

او با بيان اين كه تعداد 30 اثر در اين جشنواره به‌صورت كامل و قابل بررسي دريافت و پذيرفته شده است، توضيح داد: کليه آثار براساس معيارهاي تاثيرگذاري‌، تکنيک‌هاي فني و هنري‌، اختصار، بيان وضعيت موجود و وضعيت تغيير يافته با بيوتکنولوژي، شرح و کيفيت کاريکاتورها مورد ارزيابي هيات داوران قرار گرفته و از چهارم تا هفتم اسفندماه جاري به‌نمايش گذاشته خواهند شد و در نهايت از هر سطح دو اثر به‌عنوان آثار برتر معرفي مي‌شوند.

دبير اين جشنواره يادآور شد: بسياري از نهادهاي پيشرو مانند پژوهشكده رويان تهران، شبكه پزشكي مولكولي كشور، شبكه بيوتكنولوژي كشور، انجمن ژنتيك ايران، دبيرخانه زيست فناوري كشور، پژوهشكده ملي مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي ايران و دبيرخانه عالي زيست فناوري، همچنين دبيرخانه كميسيون ملي يونسكو در ايران، مركز تحقيقات ناباروري يزد و دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي، دانشگاه يزد، دانشگاه آزاد اسلامي، استانداري و حوزه هنري يزد از حاميان اين جشنواره است.

كلانتر در پايان اذعان كرد: همزمان با اين جشنواره، پنجمين جشنواره ملي ايده‌هاي برتر و سومين نمايشگاه اختراعات و ابداعات ايران در مركز فناوري اقبال يزد برگزار مي‌شود.

کد خبر: 1311
Share/Save/Bookmark